Інституційне середовище підприємницької діяльності у площині економічної культури

Автор(и)

  • Юрій Володимирович Ущаповський Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-8760-4410

DOI:

https://doi.org/10.26642/pbo-2020-2(46)-90-94

Ключові слова:

інституціоналізм, інституційне середовище, підприємницька діяльність, підприємницька культура, економічна культура, підприємництво

Анотація

У статті приділено увагу підприємництву як економічному суб’єкту у процесі еволюції ринкових відносин та появі вільного індивідуума. Зауважено, що інституалізація поділу праці є наслідком передачі суб’єктних функцій індивіда певним соціальним стратам та суб’єктам господарювання. Підкреслено, що соціальні аспекти підприємництва звужують межі його суб’єктності, оскільки зовнішнє середовище господарської діяльності накладає суттєві обмеження на свободу ухвалення рішень. Поведінка підприємця формує і впливає на норми і обмеження господарської діяльності, що створює підстави для її інституалізації. На основі «економічних взаємодій» виокремлено три рівні економічної культури та з’ясовано місце культури підприємництва в економічній культурі. Зауважено, що економічній культурі підприємництва найбільш відповідає економічна культура менеджерів і керівників організацій, яка поширюється на значну частину людей, що делегували їм свої права в ухваленні рішень. Наведені відмінності між підприємництвом і менеджментом щодо стратегічної орієнтації та організаційної структури підприємницької діяльності. Підприємництво організаційно зорієнтоване на використання горизонтальних неформальних зв’язків, що передбачає узгодження дій незалежних учасників процесу.
Норми політичної культури суттєво впливають на встановлення правових норм господарської діяльності і є сполучною ланкою між неформальними обмеженнями і формальними правилами в економіці. Інституція підприємництва втілює інноваційну господарську культуру, забезпечує інноваційний тип економічного зростання, сприяє конкурентоспроможності національної економіки.

Біографія автора

Юрій Володимирович Ущаповський, Державний університет «Житомирська політехніка»

Yu.V. Ushchapovskyi

Посилання

Bulganina, S.N. (2003), Priroda i struktura ekonomicheskikh sub’ektov, monografija, GOU VPO OGU, Orenburg, 340 p.

Gajdaj, T. (2007), «Rol' neformal'nykh institutsii v ekonomicheskoi tranzitologii», Naukovi praci DonNTU, Serija ekonomichna, Donec'k, Issue 31–2 (117), pp. 75–80.

Kuz'minov, Ya.I., Bendukidze, K.A. and Yudkevich, M.M. (2006), Kurs institutsional'noi ekonomiki: instituty, seti, transaktsionnye izderzhki, kontrakty, uchebnik dlya studentov, Izd. dom GU VShE, Moskva, 442 p.

Nort, Daglas (2000), Instytucii', instytucijna zmina ta funkcionuvannja ekonomiky, translated by Dzjuby, I., Osnovy, Kyiv, 198 p.

Pustovijt, R.F. (2006), Instytucional'ne seredovyshhe pidpryjemnyctva v transformacijnij ekonomici, monografija, Brama, Cherkasy, 372 p.

Khodzhson, Dzh.M. (2008), «Skrytye mekhanizmy ubezhdeniya: instituty i individy v ekonomicheskoi teorii», Terra economicus, sbornik statei rossiiskikh i zarubezhnykh ekonomistov nachala ХХІ veka, Nauka-Spektr, Moskva, 672 р.

Shumpeter, Jozef A. (2011), Teorija ekonomichnogo rozvytku. Doslidzhennja prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnogo cyklu, translated by Starka, V., Vydavnychyj dim «Kyjevo-Mogyljans'ka akademija», Kyiv, 242 p.

Stevenson, H.H. and Sahlman, W.А. (1986), «Importance of EntrcprusMp in Economic Development», EntrcprcncursIrip, Inn aprcncurstip and Veniurc Capital: The Foundations of Economic Renaissance, in Histrich, D.Robert (ed.), Lexington Books (Mass.), Lexington, pр. 18–25.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-01

Як цитувати

Ущаповський, Ю. В. (2020). Інституційне середовище підприємницької діяльності у площині економічної культури. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу, (2(46), 90–94. https://doi.org/10.26642/pbo-2020-2(46)-90-94

Номер

Розділ

ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ