Бюджетні програми як інструмент забезпечення самодостатності територіальних громад та об’єкт обліку

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26642/pbo-2023-2(55)-16-26

Ключові слова:

витрати, управління, облік, класифікація, бюджетні програми

Анотація

Проаналізовано стан та джерела формування місцевих бюджетів територіальних громад України. Встановлено, що розвиток територіальних громад, незважаючи на значний власний потенціал, великою мірою залежить від трансфертів з державного бюджету.

Визначена основна змістовна характеристика самодостатньої громади та запропоновано розраховувати індикатори для оцінювання її стану за двома рівнями, які формуються за рахунок власних доходів і трансфертів.

Основним інструментом створення ефективного результативного механізму щодо використання коштів у громаді є бюджетні програми. Для виконання бюджетними програмами визначеної мети і завдання та досягнення очікуваних результатів важливе місце займає їх класифікація відповідно до ознак, які характеризують видатки, що забезпечують потреби громади. Проведена розвідка дозволила виокремити 10 класифікаційних характеристик бюджетних програм, які є запорукою науково обґрунтованої розбудови фінансового і управлінського обліку в бюджетних установах.

Бюджетні програми в контексті управлінського обліку необхідно розглядати як центри відповідальності за витрати та їх результати. За таких умов будуть повною мірою використані основні положення програмно-цільового методу управління бюджетними коштами.

Проте, щоб запровадити управлінський облік бюджетних програм, необхідно створити інформаційні екрани для відображення на них господарських операцій щодо формування витрат за рахунок бюджетних коштів. З врахуванням специфіки плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі обґрунтовано можливість ведення обліку витрат у розрізі бюджетних програм та формування їх результативних показників на рахунку 16 «Виробництво» або на новому рахунку за вільним кодом 19 «Витрати на виконання бюджетних програм.

Посилання

Bilodid, I.K. (ed.) (1970–1980), Akademichnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy, v 11 t., AN URSR, Instytut movoznavstva, Naukova dumka, Kyiv

Biudzhetnyi kodeks Ukrainy vid 21 cherv. No. 2542-III (2001), [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2542-14#Text

Biudzhetnyi kodeks Ukrainy vid 08 lyp. No. 2456-VI (2010), [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text

Vatamaniuk-Zelinska, U.Z. and Shevchuk, N.V. (2015), Makrofinansove biudzhetuvannia, navch. posib., RVV NLTU Ukrainy, Lviv, 140 p.

Vozniak, H. and Koval, V. (2023), «Mekhanizmy posylennia finansovoi samodostatnosti terytorialnykh hromad v umovakh nestabilnosti: praktychni aspekty», Ekonomichnyi zhurnal Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, No. 1 (33), pp. 61–69.

Yevropeiska khartiia mistsevoho samovriaduvannia m. Strasburh, 15 zhovtnia 1985 roku, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_036#Text

Yehorycheva, S. and Lakhyzha, M. (2017), «Zabezpechennia finansovoi samodostatnosti terytorialnykh hromad: dosvid krain Yevropeiskoho soiuzu dlia Ukrainy», Visnyk Ekonomiky, No. 1, pp. 64–77.

Kyrylenko, O. (2022), «Finansova samodostatnist terytorialnykh hromad: sutnist ta umovy zabezpechennia», Svit finansiv, No. 4 (73), pp. 68–78.

Koval, V.M. (2023), Mekhanizmy zabezpechennia finansovoi samodostatnosti terytorialnykh hromad v umovakh detsentralizatsii, PhD Thesis of dissertation, 072, Lviv, 271 p.

Kondratiuk, S.Ia., Teoretychni zasady biudzhetnoho monitorynhu, [Online], available at: http://surl.li/jwnbd

Kabinet Ministriv Ukrainy (2007), Kontseptsiia reformuvannia mistsevykh biudzhetiv, Rozporiadzhennia vid 23 trav., No. 308, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/308-2007-%D1%80#Text

Korytnyk, L. (2021), Kliuchovi napriamky udoskonalennia pokaznykiv biudzhetnykh prohram: oblikovyi aspekt, doi: 10.32782/2524-0072/2021-27-7.

Ministerstvo finansiv Ukrainy (2021), Metodychni rekomendatsii shchodo zdiisnennia pidhotovky propozytsii do prohnozu mistsevoho biudzhetu, Nakaz 23 cherv. No. 365, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0365201-21#Text

Kabinet Ministriv Ukrainy (2015), Metodyka formuvannia spromozhnykh terytorialnykh hromad, Postanova vid 8 kvit. No. 214, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2015-%D0%BF#Text

Miklovda, V.P., Pitiulych, M.I. and Sember, S.V. (2018), «Teoretychni pidkhody do formuvannia mekhanizmu ekonomichnoi koordynatsii diialnosti obiednanykh terytorialnykh hromad», Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, Issue 5, pp. 59–63.

Mikriukova, L.V. and Hutsailiuk, L.O. (2019), «Adaptatsiia obliku vytrat i dokhodiv subiektiv derzhavnoho sektoru do zmin chynnoho zakonodavstva», Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho. Ser. Ekonomichni nauky, No. 1, pp. 91–97.

Nazar, Yu.S. (2021), Protydiia porushenniam biudzhetnoho zakonodavstva, monohrafiia, SPOLOM, Lviv, 453 p.

Onyshchenko, V., Prohramno-tsilovyi metod v OMS: skhema, [Online], available at: https://oblikbudget.com.ua/article/1280-programno-tsloviy-metod-v-oms

Ministerstvo finansiv Ukrainy (2010), Osnovni pidkhody do zaprovadzhennia prohramno-tsilovoho metodu skladannia ta vykonannia mistsevykh biudzhetiv, Nakaz vid 02 serp. No. 805, [Online], available at: https://mof.gov.ua/

Pysarenko, T.M. (2010), «Orhanizatsiia upravlinskoho obliku v biudzhetnykh ustanovakh», Ekonomichnyi forum, No. 1 (3), pp. 124–130.

Ministerstvo finansiv Ukrainy (2014), Pravyla skladannia pasportiv biudzhetnykh prohram mistsevykh biudzhetiv ta zvitiv pro yikh vykonannia, Nakaz 26 serp. No. 836, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1104-14#Text

Ministerstvo finansiv Ukrainy (2015), Poriadok zastosuvannia Planu rakhunkiv bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori, Nakaz 29 hrud. No. 1219, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0085-16#Text

Ministerstvo finansiv Ukrainy (2011), Poriadok formuvannia Yedynoho reiestru rozporiadnykiv biudzhetnykh koshtiv ta oderzhuvachiv biudzhetnykh koshtiv, Nakaz 22 hrud. No. 1691, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0033-12#Text

Ministerstvo finansiv Ukrainy (2011), Pro biudzhetnu klasyfikatsiiu, Nakaz 14 sich. No. 11, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-11#Text

Ministerstvo finansiv Ukrainy (2017), Pro zatverdzhennia skladovykh Prohramnoi klasyfikatsii vydatkiv ta kredytuvannia mistsevoho biudzhetu, Nakaz vid 20 veres. No. 793, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0793201-17#Text

Prohramno-tsilovyi metod u biudzhetnomu protsesi na rivni mistsevykh biudzhetiv, [Online], available at: https://mof.gov.ua

Radionov, Yu.D. (2012), «Osnovni vydy ta sut biudzhetnykh porushen», Ekonomika Ukrainy, No. 8, pp. 55–63.

Romanenko, Ye.O. (2014), «Vydy rozporiadnykiv derzhavnykh koshtiv», Chasopys Kyiv. un-tu prava, No. 3, pp. 109–112.

Savchuk, S.V., Demianiuk, A.V. and Lobodina, Z.M. (2017), Prohramno-tsilovyi metod biudzhetuvannia, navch. posib. dlia stud. druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity, Ternopil, 180 p.

Svirko, S.V. (2014), «Orhanizatsiia upravlinskoho obliku v biudzhetnykh ustanovakh: etap postanovky ta yoho skladovi», Finansy, oblik i audyt, Issue 2 (24), pp.17–24.

Svirko, S.V., Trosteniuk, T.M. and Yaremchuk, I.M. (2019), «Rezultatyvni pokaznyky vykonannia biudzhetnykh prohram yak kontrolno-analitychnyi obiekt DZVO», Ekonomichnyi prostir, No. 151, pp. 212–223.

Stankus, T. (2017), Prohramno-tsilovyi metod u biudzhetnomu protsesi na rivni mistsevykh biudzhetiv, Faktor, Kharkiv, 128 p.

Sukach, O.M. (2009), «Pryntsypy klasyfikatsii biudzhetnykh prohram mistsevoho rivnia», Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, Issue 24 (1), pp. 213–218.

Fediv, R.Ie. (2010), Orhanizatsiia analizu vykonannia biudzhetnykh prohram dlia systemy Derzhvodhospu, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoa_2010_14_7

Chuhunov, I.Ia. (2011), «Teoretychni zasady rozvytku biudzhetnykh vidnosyn», Visnyk KNTEU, No. 4, pp. 13–22.

Shevchenko, I.O. (2018), Rozvytok derzhavnoho finansovoho audytu vykonannia biudzhetnykh prohram, PhD Thesis of dissertation, 08.00.08, Kharkiv. nats. ekon. un-t im. Semena Kuznetsia, Kharkiv, 299 p.

Hrytsyshen, D.O., Svirko, S.V. and Yaremchuk, I.M. (2020), «Poperednii audyt yak zaporuka efektyvnoho upravlinnia publichnymy koshtamy ta inshym mainom, shcho perebuvaie u derzhavnii vlasnosti», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, No. 2 (92), pp. 42–55, doi: 10.26642/ema-2020-2(92)-42-55.

Hrytsyshen, D.O., Svirko, S.V. and Suprunova, I.V. (2021), «Instytualizatsiia derzhavnoi finansovo-kontrolnoi diialnosti yak instrumenta biudzhetnoi bezpeky krainy», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, No. 2 (96), pp. 77–84, doi: 10.26642/ema-2021-2(96)-77-84.

Yurkivskyi, O.Y., Svirko, S.V. and Nazarenko, T.P. (2021), «Sotsialni zbory yak instytutsiina osnova podatkovoi doviry v podatkovii systemi», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, No. 2 (96), pp. 9–14, doi: 10.26642/ema-2021-2(96)-9-14.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-01

Як цитувати

Денисовець , Ю. М. . (2023). Бюджетні програми як інструмент забезпечення самодостатності територіальних громад та об’єкт обліку. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу, (2(55), 16–26. https://doi.org/10.26642/pbo-2023-2(55)-16-26

Номер

Розділ

ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ