Нематеріальні драйвери вартості технологічних компаній в епоху діджиталізації: необхідність подальших досліджень

Автор(и)

  • Тетяна Олександрівна Завалій Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-6315-5646

DOI:

https://doi.org/10.26642/pbo-2021-3(50)-23-28

Ключові слова:

діджиталізація, нематеріальні активи, бренд, ринкова капіталізація, технологічні компанії

Анотація

Метою цієї статті є встановлення причин актуальності дослідження нематеріальних активів технологічних компаній. За оцінками різних консалтингових компаній («Interbrand», «Forbes», «Brand Finance», «Kantar»), 40–60 % 10 найдорожчими світовими брендами 2020 року володіють технологічні компанії, причому більшість з них знаходиться в США (14 технологічних компаній з 20 найдорожчих технологічних брендів 2020 року виявилися саме американськими). Наразі спостерігається парадокс, який полягає в тому, що технологічні компанії як лідери за рейтингом загальної нематеріальної вартості демонструють неактуальну звітну інформацію щодо обсягів нематеріальних активів, якими вони володіють. Ця проблема пов’язана з діючими правилами ведення бухгалтерського обліку та складання відповідної звітності (наприклад, внутрішньо сформовані нематеріальні активи, інформація про які відсутня у звіті, затверджена облікова політика тощо). Одним з таких прикладів є компанія «Apple», у звіті якої за 2018–2020 роки розмір нематеріальних активів дорівнює «0», хоча згідно зі звітом Brand Finance GIFT™, у 2020 році «Apple» обігнала «Amazon», «Microsoft» і стала компанією з найвищою загальною нематеріальною вартістю (2151 млрд дол.). Коло користувачів звітних даних досить широке, тому якість звітності може призвести до неправильної аргументації процесів прийняття управлінських рішень, що згодом визначатиме ефективність вжитих заходів для досягнення поставлених цілей. І, нарешті, обмежувальні наслідки пандемії COVID-19 призвели до ще більшої потреби у високоякісних послугах і продуктах, які надаються та створюються технологічними компаніями в епоху діджиталізації, що ще більше актуалізує обрану тематику дослідження.

Посилання

Basso, L.F.C., Saliba de Oliveira, J.A., Kimura, H. and Braune, E.S. (2015), «The impact of intangibles on value creation: Comparative analysis of the Gu and Lev methodology for the United States software and hardware sector», Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, Vol. 21, pp. 73–83.

Behname, M., Pajoohi, M.R. and Ghahramanizady, M. (2012), «The Relationship between Intangible Assets and the Market Value; Metals Industry of Tehran Stock Exchange Case Study», Australian Journal of Basic and Applied Sciences, Vol. 6 (12), pp. 115–122.

Brand Finance (2020), «GIFTTM 2020: Global Intangible Finance Tracker – an annual review of the world’s intangible value», [Online], available at: https://brandirectory.com/download-report/brand-finance-GIFT-2020.pdf

Brand Finance (2020), «Global 500 2020. The annual report on the world’s most valuable and strongest brands», [Online], available at: https://brandfinance.com/wp-content/uploads/1/brand_finance_global_500_2020_preview.pdf

Buzinskiene, R. and Rudyte, D. (2021), «The impact of intangible assets on the company’s market value», Montenegrin Journal of Economics, Vol. 17, No. 2, pp. 59–73.

Castro, W.B. and Benetti, C. (2017), «The impact of intangible assets on the market value of companies that compose the Brazilian stock exchange index», Impact of Intangible Assets on Companies’ Market Values, Vol. 11, pp. 1–13.

Dada, G.A. (2020), «Is Amazon really a tech company?», [Online], available at: https://www.quora.com/Is-Amazon-really-a-tech-company

Danko, T.P., Vyazovikova, A.S. et al. (2019), «Impact of Intangible Assets on Competitive Positions of the Apple Company», Journal of Advanced Research in Law and Economics, Vol. X, No. 6 (44), pp. 1850–1860.

Deloitte (2020), «The future of intangible assets in the Kingdom of Saudi Arabia», [Online], available at: https://cutt.ly/KQe6hUR

Dorger, S. (2020), «The companies with the highest intangible value», [Online], available at: https://www.thestreet.com/personal-finance/companies-with-highest-intangible-value

www.theguardian (2021), Facebook announces name change to Meta in rebranding effort, October 28, [Online], available at: https://www.theguardian.com/technology/2021/oct/28/facebook-name-change-rebrand-meta

Financial Reporting Council (2020), «Business Reporting of intangibles: Realistic proposals. A discussion paper prepared by staff of the UK Financial Reporting Council», [Online], available at: https://www.frc.org.uk/getattachment/bcdd05f7-6718-4daa-a42d-712024adb170/-;.aspx

Forbes (2020), «The World’s Most Valuable Brands», [Online], available at: https://www.forbes.com/the-worlds-most-valuable-brands/#62459ae0119c

Garanasvili, A. (2019), «Global recession impact on the market value of intangible assets», 2019 Papers pga1043, Job Market Papers.

Glova, J. and Mrazkova, S. (2018), «Impact of intangibles on firm value: An empirical evidence from European public companies», Ekonomický Casopis, Vol. 66 (7), pp. 665–680.

Ievdokymov, V., Ostapchuk, T. et al. (2020), «Analysis of the impact of intangible assets on the companies’ market value», Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, Vol. 3, pp. 164–170.

Interbrand (2020), «Best Global Brands 2020. A New Decade of Possibility», [Online], available at: https://learn.interbrand.com/hubfs/INTERBRAND/Interbrand_Best_Global_Brands%202020.pdf

Jaara, O.O. and Elkotayni, K.A.R. (2016), «The Impact of Intangible Assets Internally Developed on the Market Value of Companies: A Field Study in the Pharmaceutical Companies in Jordan», Accounting and Finance Research, Vol. 5 (2), pp. 154–163.

Kantar (2020), «The BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands», [Online], available at: https://www.kantar.com/campaigns/brandz-downloads/brandz-top-100-most-valuable-global-brands-2020

Kimouche, B. and Rouabhi, A. (2016), «The impact of intangibles on the value relevance of accounting information: Evidence from French companies», Intangible capital, Vol. 12, No. 2, pp. 506–529.

Postula, M. and Chmielewski, W. (2019), «The Impact of Intangible Assets and R&D Expenditure on the Market Capitalization and EBITDA of Selected ICT Sector Enterprises in the European Union», International Journal of Economics and Finance, Vol. 11, No. 8, pp. 117–128.

Qureshi, M.J. and Siddiqui, D. (2020), «The effect of intangible assets on financial performance, financial policies, and market value of technology firms: a global comparative analysis», Asian Journal of Finance and Accounting, Vol. 12, No. 1, pp. 26–57.

Dybek, Martin P., «Financial statement analysis and common stock valuation», Stock Analysis on Net: 100 U.S. Stock Market Leaders, [Online], available at: https://www.stock-analysis-on.net

Supriyo, D. (2009), «Intangible determinants of market value in the new economy: a dynamic panel data analysis of the Indian software industry», The Singapore Economic Review, Vol. 54, No. 03, pp. 379–398.

Tan, P. (2020), «Covid-19 and intangible assets», [Online], available at: https://www.accaglobal.com/vn/en/member/discover/cpd-articles/corporate-reporting/c19intangible-assetscpd.html

«Intangible asset accounting and the «value» false negative», (2020), The Footnotes Analyst, [Online], available at: https://www.footnotesanalyst.com/intangible-asset-accounting-and-the-value-false-negative/

Wood, T. (2020), «The World’s Tech Giants, Ranked by Brand Value», [Online], available at: https://www.visualcapitalist.com/the-worlds-tech-giants-ranked/

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-25

Як цитувати

Завалій, Т. О. (2022). Нематеріальні драйвери вартості технологічних компаній в епоху діджиталізації: необхідність подальших досліджень . Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу, (3(50), 23–28. https://doi.org/10.26642/pbo-2021-3(50)-23-28

Номер

Розділ

ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ