Формування методологічної матриці стратегічного аналізу підприємства

Автор(и)

  • Наталія Георгіївна Виговська Житомирський державний технологічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-7129-6169
  • Ірина Василівна Саух Житомирська філія Київського інституту бізнесу та технологій, Україна

DOI:

https://doi.org/10.26642/pbo-2018-1(39)-13-18

Ключові слова:

стратегічний аналіз, методологічне забезпечення, методологічний вплив

Анотація

Дослідженню методологічну матрицю стратегічного аналізу підприємства. Метою роботи є дослідження впливу методологічних змін у ХХ ст. на методологію стратегічного аналізу; критична оцінка та узагальнення наукових підходів до його методів. Оцінка наукових праць з аналізу дозволила визначити такі проблеми у методології стратегічного аналізу: неврахування особливостей стратегічного аналізу при формуванні його методів, що часто призводить до змішування методів фінансового (економічного, господарського) аналізу; неврахування того факту, що стратегічний аналіз містить, окрім способів та прийомів аналізу внутрішнього та зовнішнього середовища, способи та прийоми прогнозного аналізу, спрямовані на формування стратегії розвитку підприємства; ототожнення понять «спосіб», «прийом», «метод» аналізу; різноспрямованість та нечіткість ознак класифікації методів стратегічного аналізу; сліпе копіювання закордонних методів застосування прийомів та способів стратегічного аналізу, без урахування специфіки вітчизняних умов господарювання. Доведено доцільність використання системного підходу при формуванні методологічної конструкції стратегічного аналізу, що дозволить поєднати методологію, як науку про методи (широкий підхід до методів стратегічного аналізу) із методологією як сукупністю прикладних способів та прийомів аналізу (вузький підхід до методології). Використання системного підходу дозволить виділити три рівні методології стратегічного аналізу. Перший та другий рівні методології відповідають рівню науки, третій рівень – практики. При формуванні третього рівня спеціальних методів стратегічного аналізу застосовано підхід, що диференціює їх, залежно від етапів стратегічного аналізу (методи етапу аналізу середовища як зовнішнього, так і внутрішнього; методи прогнозного аналізу; методи варіантного аналізу).

Біографії авторів

Наталія Георгіївна Виговська, Житомирський державний технологічний університет

N.H. Vygovska

Ірина Василівна Саух, Житомирська філія Київського інституту бізнесу та технологій

I.V. Saukh

Посилання

Bakanov, M.I. (2006), Teoriya ekonomicheskogo analiza, in Bakanova, M.I. (ed.), Finansy i statistika, M., 536 p.

Butko, A.D. (2005), Teorija ekonomichnogo analizu, KNTEU, K., 411 р.

Vol's'ka, V.V. (2012), Upravlinnja potencialom pidpryjemstva, Polissja, Zhytomyr, 171 р.

Golovko, T.V. (2008), Strategichnyj analiz: navch.-metod. Posibnyk, in Kuzhel'nogo, M.V. (ed.), KNEU, K., 198 р.

Gordijenko, L.P. (2011), Strategichnyj analiz, Alerta, K., 520 р.

Grabova, N.N. (1977), Analiz hozjajstvennoj dejatel'nosti rajonnogo ob#edinenija «Sel'hoztehnika», Statistika, M., 168 p.

Dovgan', L.Je.(2009), Strategichne upravlinnja, Centr uchbovoi' literatury, K., 440 р.

Kovalev, V. (1999), Vvedenie v finansovyj menedzhment, Finansy i statistika, M., 768 р.

Kohanovskij, V.P. (1999), Filosofija i metodologija nauki, uchebnik, Feniks, Rostov-na-Donu, 576 p.

Kuljeshova, N.V. (2011), «Analiz suchasnyh metodiv ta modelej formuvannja marketyngovoi' strategii' turystychnyh pidpryjemstv», Efektyvna ekonomika: elektronne vydannja, No. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/index.php?operation=1&iid=508

Lazaryshyna, I.D. (2005), Ekonomichnyj analiz v Ukrai'ni: istorija, metodologija, praktyka, monografija, NUVGP, Rivne, 369 р.

Chumachenka, M.G. (ed.) (1972), Metod ta tehnichni pryjomy ekonomichnogo analizu, KING, K., 194 р., р. 32.

Olijnyk, O.V. (2008), Rozvytok ekonomichnogo analizu v umovah instytucijnyh zmin, ZhDTU, Zhytomyr, 653 р.

Pecherycja, Ju. (2007), «Strategichnyj analiz jak instrument obgruntuvannja strategichnyh rishen'», Nauk. pr. nac. un-tu harch. tehn., No. 23, рр. 56–59.

Plaskova, N.S. Teoryja y praktyka strategycheskogo эkonomycheskogo analyza rezul'tatyvnosty byznesa, monografyja, MAKS-PRE, M.

Redchenko, K.I. (2003), Strategichnyj analiz u biznesi, «Novyj svit-2000», L'viv, 272 р.

Savickaja, G.V. (1998), Analiz hozjajstvennoj dejatel'nosti predprijatija, IP «Jekoperspektiva», Mn., 498 р.

Shershn'ova, Z.Je. (2004), Strategichne upravlinnja, 2nd, pererob. i dop., KNEU, K., 699 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-27

Як цитувати

Виговська, Н. Г., & Саух, І. В. (2018). Формування методологічної матриці стратегічного аналізу підприємства. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу, (1(39), 13–18. https://doi.org/10.26642/pbo-2018-1(39)-13-18

Номер

Розділ

Статті