Доцільність формування ESG-звітності закладами освіти України

Автор(и)

  • Дар’я Олегівна Селецька Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-2812-1691
  • Олександр Олегович Красуцький Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0003-5965-3911
  • Валентин Вікторович Оксамитний Державний університет «Житомирська політехніка», Україна

DOI:

https://doi.org/10.26642/pbo-2025-1(60)-46-56

Ключові слова:

ESG, сталий розвиток, освіта, корпоративна соціальна відповідальність, SWOT-аналіз, прозорість

Анотація

У статті досліджено роль ESG-звітності у системі забезпечення сталого розвитку закладами освіти України. На прикладі освітніх установ м. Житомира проведено аналіз впровадження такої звітності для підвищення прозорості, соціальної відповідальності та конкурентоспроможності освітніх закладів. Визначено, що ESG-звітність є важливим інструментом, що дозволяє оцінювати вплив освітніх установ на навколишнє середовище, соціальну сферу та управління, сприяючи формуванню толерантного суспільства та інтеграції європейських стандартів. Проаналізовано стан реалізації цілей сталого розвитку закладами освіти. Розглянуто наявні перешкоди, серед яких недостатня законодавча база, обмежені ресурси та слабка обізнаність щодо принципів сталого розвитку. Проведено SWOT-аналіз, що допоміг виокремити сильні сторони ESG-звітності, такі як прозорість та ефективність, а також виявити слабкості та загрози, зокрема необхідність стандартизації звітів і ризик витоку конфіденційної інформації. Встановлено, що ESG-звітність сприяє підвищенню привабливості закладів освіти серед стейкхолдерів, зокрема, інвесторів, роботодавців та студентів. Підкреслено необхідність удосконалення нормативно-правової бази та розробки муніципальних програм підтримки сталого розвитку освітніх установ. Запропоновано рекомендації щодо підвищення ефективності ESG-звітності у контексті адаптації до європейських практик. Результати дослідження можуть бути використані для розробки стратегій популяризації сталого розвитку в освіті, вдосконалення звітності та обміну досвідом між закладами вищої освіти України та європейських країн.

Посилання

Bowen, H. (1953), Social Responsibilities of the Businessman, Harper & Row, N.Y., 6 р.

European Union (2014), Direktiiv – 2014/95 – EN – EUR-Lex. EUR-Lex, [Online], available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX:32014L0095

«ESG in higher education, a focus on the environment. Shape the future with confidence», [Online], available at: https://www.ey.com/en_us/insights/education/esg-in-higher-education-a-focus-on-the-environment

GRI, official site, [Online], available at: https://www.globalreporting.org/

«ISO 14000», Vikipediia, [Online], available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/ISO_14000

Meadows, D.H., Meadows, D.L., Randers, J., and Behrens, W.W. (1972), The Limits to Growth, A Report for the Club of Rome’s Project on the Predicament of Mankind, Universe Books, New York.

«Standards», AccountAbility, [Online], available at: https://www.accountability.org/standards/

«The Sustainability Tracking, Assessment & Rating System», STARS, [Online], available at: https://stars.aashe.org

THE, «Times Higher Education», [Online], available at: https://www.timeshighereducation.com/

Brundland, H. (1987), Nashe spilne maibutnie, Mizhnarodna komisiia z navkolyshnoho seredovyshcha i rozvytku, Oksford Yuniversiti Press, Oksford, 125 р.

System Menedzhment, «Pro standart SA 8000», [Online], available at: https://sm-mt.com.ua/services/standart-sa-8000/

Verkhovna Rada Ukrainy (2019), Pro Tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku, Ukaz Prezydenta Ukrainy No. 722/2019, vid 30.09.2019, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text

Romanchuk, A.L. (2016), «Nefinansova (sotsialna) zvitnist: suchasne rozuminnia ta vitchyzniana praktyka vprovadzhennia», Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu. Ekonomichni nauky, Issue 3/4 (63/64), рр. 299–309.

Список використаної літератури:

Bowen H. Social Responsibilities of the Businessman / H.Bowen. – N.Y. : Harper & Row, 1953. – 6 р.

Direktiiv – 2014/95 – EN – EUR-Lex. EUR-Lex / European Union [Electronic resource]. – Access mode : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX:32014L0095.

ESG in higher education, a focus on the environment. Shape the future with confidence [Electronic resource]. – Access mode : https://www.ey.com/en_us/insights/education/esg-in-higher-education-a-focus-on-the-environment.

GRI : official site [Electronic resource]. – Access mode : https://www.globalreporting.org/.

ISO 14000 / Вікіпедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/ISO_14000.

The Limits to Growth : A Report for the Club of Rome’s Project on the Predicament of Mankind / D.H. Meadows, D.L. Meadows, J.Randers, W.W. Behrens. – New York : Universe Books, 1972.

Standards / AccountAbility [Electronic resource]. – Access mode : https://www.accountability.org/standards/.

The Sustainability Tracking, Assessment & Rating System / STARS [Electronic resource]. – Access mode : https://stars.aashe.org.

Times Higher Education / THE [Electronic resource]. – Access mode: https://www.timeshighereducation.com/.

Брундланд Г. Наше спільне майбутнє : Міжнародна комісія з навколишнього середовища і розвитку / Г.Брундланд. – Оксфорд : Оксфорд Юніверсіті Пресс, 1987. – 125 с.

Про стандарт SA 8000 / Систем Менеджмент [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://sm-mt.com.ua/services/standart-sa-8000/.

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України від 30.09.2019 № 722/2019 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text.

Романчук А.Л. Нефінансова (соціальна) звітність: сучасне розуміння та вітчизняна практика впровадження / А.Л. Романчук // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. – 2016. – Вип. 3/4 (63/64). – С. 299–309.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

Селецька, Д. О., Красуцький, О. О., & Оксамитний, В. В. (2025). Доцільність формування ESG-звітності закладами освіти України. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу, (1(60), 46–56. https://doi.org/10.26642/pbo-2025-1(60)-46-56

Номер

Розділ

ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ