Методики вимірювання ефективності статей маркетингових витрат на зовнішньоекономічну діяльність
DOI:
https://doi.org/10.26642/pbo-2025-1(60)-3-8Ключові слова:
зовнішньоекономічна діяльність, ефективність, маркетингові витрати, ЗЕД, маркетингова стратегія, прогнозування, управлінські рішення, диджиталізація, конкурентоспроможність, маркетингова діяльність, експорт, ефективність експорту, рентабельність, оцінка рентабельності, прибутковість, контроль, регресійний аналіз, математична модельАнотація
Маркетингові витрати є однією з найважливіших частин витрат діяльності підприємств під час здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Однак в умовах змінного ринкового середовища, нестабільності попиту і пошуку шляхів підвищення ефективності діяльності підприємства, вони є першою частиною витрат, які підлягають надмірному скороченню через нерозуміння їх важливості і невміння правильно оцінити ефективність здійснених маркетингових вкладень. У статті узагальнено теоретико-методичні підходи до визначення ефективності маркетингових витрат у зовнішньоекономічній діяльності в сучасних умовах. Охарактеризовано методики, що використовуються вченими для аналізу ефективності маркетингових витрат в зовнішньоекономічній діяльності. Згруповано методики за групами: загальновикористовувані; методи, що вимірюють маркетингові витрати в ефективності експорту; інтегровані сучасні методи. Наведено детальну характеристику, визначено переваги і недоліки кожного методу. Визначено, що підходи до оцінювання ефективності від маркетингових вкладень відрізняються у зарубіжних і вітчизняних авторів. Якщо перші орієнтовані на прибутковість і все, що з нею пов’язано, то другі – на визначення того внеску, який здійснюють маркетингові вкладення не тільки на рівні зовнішнього ринку, але й у контексті тієї користі, яку вони приносять для функціонування діяльності підприємства на внутрішньому ринку. Визначено, що використання конкретного методу залежить від специфіки діяльності підприємства, масштабів здійснення зовнішньоекономічної діяльності.
Посилання
Arneja, N. and Sharma, C. (2024), «Dissecting performance gains from export-induced marketing and technological investments: Revisiting learning by exporting in Indian manufacturing», The Quarterly Review of Economics and Finance, Vol. 97, doi: 10.1016/j.qref.2024.101886.
Baser, O. (2006), «Too Much Ado about Propensity Score Models? Comparing Methods of Propensity Score Matching», Value in Health, Vol. 9, Issue 6, рр.377–385, doi: 10.1111/j.1524-4733.2006.00130.
Bello, D.C., Chelariu, C. and Zhang, L. (2003), «The antecedents and performance consequences of relationalism in export distribution channels», Journal of Business Research, Vol. 56, Issue 1, рр. 1–16, doi: 10.1016/S0148-2963(01)00215-6.
Golovko, E., Lopes-Bento C. and Sofka, W. (2022), «Marketing learning by exporting – how export-induced marketing expenditures improve firm performance», Journal of Business Research, Vol. 150, рр. 194–207, doi: 10.1016/j.jbusres.2022.06.015.
Keh, H.T., Chu, S. and Xu, J. (2006), «Efficiency, effectiveness and productivity of marketing in services», European Journal of Operational Research, Vol. 170, Issue 1, рр. 265–276, doi: 10.1016/j.ejor.2004.04.050.
Kumar, V., Ashraf, A.R. and Nadeem, W. (2024), «AI-powered marketing: What, where, and how?», International Journal of Information Management, Vol. 77, doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2024.102783.
Obadia, L. and Vida, I. (2024), «Export marketing strategy and performance: A focus on SMEs promotion», International Business Review, Vol. 33, Issue 2, doi: 10.1016/j.ibusrev.2023.102229.
Pun, H. and Heese, H.S. (2015), «A note on budget allocation for market research and advertising», International Journal of Production Economics, Vol. 166, рр. 85–89, doi: 10.1016/j.ijpe.2015.04.013.
Rollins, M., Nickell, D. and Ennis, J. (2014), «The impact of economic downturns on marketing», Journal of Business Research, Vol. 67, Issue 1, рр. 2727–2731, doi: 10.1016/j.jbusres.2013.03.022.
Bahorka, M.O. (2023), «Kompleksna analitychna otsinka marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv yak osnova pryiniattia antykryzovykh upravlinskykh rishen», Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen, zb. nauk. prats, Issue 1–2 (84–85), рр. 106–117, doi: 10.33987/vsed.1-2(84-85).2023.106-117.
Bezruchuk, S.L. and Hrabchuk, I.L. (2021), «Osnovni kontseptsii vplyvu tsyfrovizatsii na yakist bukhhalterskoho obliku», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, Issue 4 (98), рр. 69–74, doi: 10.26642/ema-2021-4(98)-69-74.
Vasiutkina, N.V. and Marchenko, S.M. (2021), «Otsiniuvannia efektyvnosti marketynhu u zbutovii diialnosti pidpryiemstv», Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli, Issue 2 (103), рр. 111–119, doi: 10.37734/2409-6873-2021-2-19.
Herasymiak, N.V., Kovalchuk, O.V. and Datsenko, V.V. (2018), «Metodychnyi pidkhid do otsiniuvannia efektyvnosti marketynhovoho zabezpechennia diialnosti pidpryiemstva», Ekonomika i suspilstvo, Issue 9, рр. 331–336, doi: 10.32782/2524-0072/2018-19-50.
Zadorozhnia, T.M., Paranytsia, N.V. and Shostak, A.S. (2020), «Ekonomiko-matematychni modeli otsinky efektyvnosti zovnishnoekonomichnoi diialnosti», Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, Issue 25, рр. 430–435, doi: 10.32782/easterneurope.25-63.
Karachyna, N.P., Smetaniuk, O.A., Vitiuk, A.V. and Mukoid, D.D. (2021), «Diahnostyka efektyvnosti zovnishnoekonomichnoi diialnosti», Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, Issue 3, рр. 101–108, doi: 10.31891/2307-5740-2021-294-3-16.
Kozhukhar, V.V. (2023), «Ekonomichna sutnist i vydy vytrat na marketynhovi komunikatsii pidpryiemstv», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, Issue 3 (105), рр. 66–74, doi: 10.26642/ema-2023-3(105)-66-74.
Korobka, S.V. (2022), «Biudzhetuvannia yak kliuchovyi aspekt kontrolinhu diialnosti pidpryiemstva», Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia. Ekonomika ta upravlinnia, Issue 12, doi: 10.54929/2786-5738-2024-12-04-02.
Chumak, H. (2023), «Biudzhetuvannia yak skladova systemy upravlinnia vytratamy», Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, Issue 2, рр. 33–38, doi: 10.31891/2307-5740-2023-316-2-5.
Список використаної літератури:
Arneja N. Dissecting performance gains from export-induced marketing and technological investments: Revisiting learning by exporting in Indian manufacturing / N.Arneja, C.Sharma // The Quarterly Review of Economics and Finance. – 2024. – Vol. 97. DOI: 10.1016/j.qref.2024.101886.
Baser O. Too Much Ado about Propensity Score Models? Comparing Methods of Propensity Score Matching / O.Baser // Value in Health. – 2006. – Vol. 9, Issue 6. – P. 377–385. DOI: 10.1111/j.1524-4733.2006.00130.
Bello D.C., The antecedents and performance consequences of relationalism in export distribution channels / D.C. Bello, C.Chelariu, L.Zhang // Journal of Business Research. – 2003. – Vol. 56, Issue 1. – P. 1–16. DOI: 10.1016/S0148-2963(01)00215-6.
Golovko E. Marketing learning by exporting – how export-induced marketing expenditures improve firm performance / E.Golovko, C.Lopes-Bento, W.Sofka // Journal of Business Research. – 2022. – Vol. 150. – P. 194–207. DOI: 10.1016/j.jbusres.2022.06.015.
Keh H.T. Efficiency, effectiveness and productivity of marketing in services / H.T. Keh, S.Chu, J.Xu // European Journal of Operational Research. – 2006. – Vol. 170, Issue 1. – P. 265–276. DOI: 10.1016/j.ejor.2004.04.050.
Kumar V. AI-powered marketing: What, where, and how? / V.Kumar, A.R. Ashraf, W.Nadeem // International Journal of Information Management. – 2024. – Vol. 77. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2024.102783.
Obadia L. Export marketing strategy and performance: A focus on SMEs promotion / L.Obadia, I.Vida // International Business Review. – 2024. – Vol. 33, Issue 2. DOI: 10.1016/j.ibusrev.2023.102229.
Pun H. A note on budget allocation for market research and advertising / H.Pun, H.S. Heese // International Journal of Production Economics. – 2015. – Vol. 166. – P. 85–89. DOI: 10.1016/j.ijpe.2015.04.013.
Rollins M. The impact of economic downturns on marketing / M.Rollins, D.Nickell, J.Ennis // Journal of Business Research. – 2014. – Vol. 67, Issue 1. – P. 2727–2731. DOI: 10.1016/j.jbusres.2013.03.022.
Багорка М.О. Комплексна аналітична оцінка маркетингової діяльності підприємств як основа прийняття антикризових управлінських рішень / М.О. Багорка // Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. – 2023. – Вип. 1–2 (84–85). – С. 106–117. DOI: 10.33987/vsed.1-2(84-85).2023.106-117.
Безручук С.Л. Основні концепції впливу цифровізації на якість бухгалтерського обліку / С.Л. Безручук, І.Л. Грабчук // Економіка, управління та адміністрування. – 2021. – Вип. 4 (98). – С. 69–74. DOI: 10.26642/ema-2021-4(98)-69-74.
Васюткіна Н.В. Оцінювання ефективності маркетингу у збутовій діяльності підприємств / Н.В. Васюткіна, С.М. Марченко // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. – 2021. – Вип. 2 (103). – С. 111–119. DOI: 10.37734/2409-6873-2021-2-19.
Герасимяк Н.В. Методичний підхід до оцінювання ефективності маркетингового забезпечення діяльності підприємства / Н.В. Герасимяк, О.В. Ковальчук, В.В. Даценко // Економіка і суспільство. – 2018. – Вип. 9. – С. 331–336. DOI: 10.32782/2524-0072/2018-19-50.
Задорожня Т.М. Економіко-математичні моделі оцінки ефективності зовнішньоекономічної діяльності / Т.М. Задорожня, Н.В. Параниця, А.С. Шостак // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – Вип. 25. – С. 430–435. DOI: 10.32782/easterneurope.25-63.
Діагностика ефективності зовнішньоекономічної діяльності / Н.П. Карачина, О.А. Сметанюк, А.В. Вітюк, Д.Д. Мукоїд // Вісник Хмельницького національного університету. – 2021. – Вип. 3. – С. 101–108. DOI: 10.31891/2307-5740-2021-294-3-16.
Кожухар В.В. Економічна сутність і види витрат на маркетингові комунікації підприємств / В.В. Кожухар // Економіка, управління та адміністрування. – 2023. – Вип. 3 (105). – С. 66–74. DOI: 10.26642/ema-2023-3(105)-66-74.
Коробка С.В. Бюджетування як ключовий аспект контролінгу діяльності підприємства / С.В. Коробка // Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. – 2022. – Вип. 12. DOI: 10.54929/2786-5738-2024-12-04-02.
Чумак Г. Бюджетування як складова системи управління витратами / Г.Чумак // Вісник Хмельницького національного університету. – 2023. – Вип. 2. – С. 33–38. DOI: 10.31891/2307-5740-2023-316-2-5.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ксенія Олексіївна Близнюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського.