Вплив валютних коливань на формування бюджету маркетингових витрат під час здійснення імпортних операцій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26642/pbo-2024-3(59)-3-8

Ключові слова:

маркетингові витрати, валютні коливання, імпорт, бюджетування, хеджування

Анотація

Україна як цивілізована європейська країна, незалежно від складних геополітичних обставин, зумовлених повномасштабним вторгненням росії, є активним учасником міжнародної торгівлі, невід’ємною частиною якої є необхідність здійснення маркетингових витрат як частини імпортних операцій. З урахуванням нестабільності валютного ринку, коливання валютних курсів можуть суттєво вплинути на бюджет таких витрат. Відповідно цей фактор варто прогнозувати та враховувати під час формування бюджету маркетингових витрат при здійсненні імпортних операцій. У статті проаналізовано праці окремих вітчизняних та зарубіжних вчених за останні 50 років, які розглядали вплив валютних коливань як на макро-, так і на мікрорівні. Це дало змогу виділити напрями мінімізації впливу валютних коливань на маркетингові витрати на етапі їх бюджетування. Основним інструментом визначено хеджування валютних ризиків, що передбачає врахування вартості інструментів хеджування, таких як форвардні контракти, опціони або валютні свопи. Обґрунтовано необхідність здійснення оцінки впливу коливань валютного курсу на маркетинговий бюджет через постійний моніторинг валютного ринку. Запропоновано передбачити резерв для покриття потенційних додаткових витрат, спричинених валютними коливаннями. Окрім хеджування, запропоновано використовувати диверсифікацію маркетингових витрат у різних валютах для зменшення впливу
валютних коливань, географічну диверсифікацію маркетингових кампаній з урахуванням структури ринку та конкурентного середовища як у короткостроковій, так і довгостроковій перспективі. Наголошено на необхідності застосування стратегічного підходу під час бюджетування маркетингових витрат, який, окрім коливань валютних курсів, має враховувати
політику ціноутворення та інфляційні процеси.

Посилання

«Zovnishnia torhivlia tovaramy za krainamy-partneramy», Derzhstat. Ukrainy. Arkhiv, [Online], available at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/zd/ztt_za_kr_partner/ztt_za_kr_partner_u/Arch_ztt_za_kr_partner_u.htm

Kerod, T.R. (2023), «Marketynhovi instrumenty rozshyrennia masshtabiv ekonomichnoi diialnosti na hlobalnomu rynku», Ekonomichnyi prostir, No. 74, pp. 17–29, doi: 10.32782/2522-1205-2023-74-17.

Miroshnik, M., Kitchenko, O. and Skliar, D. (2022), «Mizhnarodnyi marketynh zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstv: teoriia, praktyka, perspektyvy», Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut». Ekonomichni nauky, No. 1, рр. 41–45, doi: 10.20998/2519-4461.2022.1.41.

Ostapchuk, T.P. and Buzhymska, K.O. (2024), «Stanovlennia ta rozvytok kontseptsii marketynhovoho menedzhmentu v suchasnykh umovakh: yevropeiskyi dosvid», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, No. 2 (108), рр. 42–50, doi: 10.26642/ema-2024-2(108)-42-50.

Rozhko, V.I. (2024), «Marketynh pry realizatsii zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva», Sotsialnoekonomichni vyklyky ta mozhlyvosti hlobalizatsi, materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 5 bereznia, Skhidnoievropeiskyi tsentr naukovykh doslidzhen, Odesa, рр. 105–109, [Online], available at: https://researcheurope.org/wp-content/uploads/2024/03/re-05.03.2024.pdf#page=105

«Ukraina u 2023 rotsi importuvala posluh na 87 % bilshe nizh pozatorik» (2023), Dzerkalo tyzhnia, [Online], available at: https://zn.ua/ukr/ECONOMICS/ukrajina-u-2023-rotsi-importuvala-posluh-na-87-bilshe-nizhpozatorik.html

Shumkova, O.V. (2023), «Zasady vprovadzhennia mizhnarodnoho marketynhu u diialnist innovatsiinooriientovanykh pidpryiemstv», Ekonomika ta derzhava, No. 83, рр. 20–30, doi: 10.32782/2521-666X/2023-83-20.

Aliu, F., Hašková, S. and Bajra, U.Q. (2023), «Consequences of Russian invasion on Ukraine : Evidence from foreign exchange rates», The Journal of Risk Finance, No. 24 (2), pp. 101–115, doi: 10.1108/JRF-03-2023-0071.

Challoumis, C. (2024), «The Transition from Fixed to Flexible Exchange Rates and Its Global Impact», Procedia on Economic Scientific Research, No. 10 (1), pp. 112–125, [Online], available at: https://www.researchgate.net

Costello, J.J. (1973), «Tax Impact of Currency Exchange Rate Fluctuations», The Tax Lawyer, No. 26 (1), pp. 1–25.

Feinberg, R.M. (1989), «The effects of foreign exchange movements on US domestic prices», The Review of Economics and Statistics, No. 71 (3), pp. 505–511.

Flood, E. and Lessard, D.R. (1986), «On the measurement of operating exposure to exchange rates: A conceptual approach», Financial Management, No. 15 (1), pp. 25–36.

Goedhart, M., Koller, T. and Rehm, W. (2015), «Getting a better handle on currency risk», McKinsey & Company, [Online], available at: https://www.mckinsey.com

Google Finansy, ofitsiinyi sait, [Online], available at: https://www.google.com/finance/quote/EURUAH?sa=X&ved=2ahUKEwjxzK-cg-6JAxVKCBAIHTbhCMoQmY0JegQIIRAn&window=5Y

Lagu, Y. (2023), «Exchange Rate Fluctuation and Management of Foreign Donor-Funded Program Budget», Texila International Journal of Management, No. 9 (1), pp. 45–52, [Online], available at: https://texilajournal.com

Sokhanvar, A. and Bouri, E. (2023), «Commodity price shocks related to the war in Ukraine and exchange rates of commodity exporters and importers», Borsa Istanbul Review, No. 23 (3), pp. 245–259, doi: 10.1016/j.bir.2023.01.004.

Список використаної літератури:

Зовнішня торгівля товарами за країнами-партнерами / Держстат України. Архів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/zd/ztt_za_kr_partner/ztt_za_kr_partner_u/Arch_ztt_za_kr_partner_u.htm.

Керод Т.Р. Маркетингові інструменти розширення масштабів економічної діяльності на глобальному ринку / Т.Р. Керод // Економічний простір. – 2023. – № 74. – С. 17–29. DOI: 10.32782/2522-1205-2023-74-17.

Мірошнік М. Міжнародний маркетинг зовнішньоекономічної діяльності підприємств: теорія, практика, перспективи / М.Мірошнік, О.Кітченко, Д.Скляр // Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Економічні науки. – 2022. – № 1. – С. 41–45. DOI: 10.20998/2519- 4461.2022.1.41.

Остапчук Т.П. Становлення та розвиток концепції маркетингового менеджменту в сучасних умовах: європейський досвід / Т.П. Остапчук, К.О. Бужимська // Економіка, управління та адміністрування. – 2024. – № 2 (108). – Р. 42–50. DOI: 10.26642/ema-2024-2(108)-42-50.

Рожко В.І. Маркетинг при реалізації зовнішньоекономічної діяльності підприємства / В.І. Рожко // Соціально-економічні виклики та можливості глобалізації : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 5 березня. – Одеса : Східноєвропейський центр наукових досліджень, 2024. – С. 105–109 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://researcheurope.org/wp-content/uploads/2024/03/re05.03.2024.pdf#page=105.

Україна у 2023 році імпортувала послуг на 87 % більше ніж позаторік / Дзеркало тижня. – 2023 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zn.ua/ukr/ECONOMICS/ukrajina-u-2023-rotsi-importuvala-posluh-na-87-bilshe-nizh-pozatorik.html.

Шумкова О.В. Засади впровадження міжнародного маркетингу у діяльність інноваційно-орієнтованих підприємств / О.В. Шумкова // Економіка та держава. – 2023. – № 83. – С. 20–30. DOI: 10.32782/2521- 666X/2023-83-20.

Aliu F. Consequences of russian invasion on Ukraine: Evidence from foreign exchange rates / F.Aliu, S.Hašková, U.Q. Bajra // The Journal of Risk Finance. – 2023. – № 24 (2). – Р. 101–115. DOI: 10.1108/JRF-03-2023-0071.

Challoumis C. The Transition from Fixed to Flexible Exchange Rates and Its Global Impact / C.Challoumis // Procedia on Economic Scientific Research. – 2024. – № 10 (1). – Р. 112–125 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.researchgate.net.

Costello J.J. Tax Impact of Currency Exchange Rate Fluctuations / J.J. Costello // The Tax Lawyer. – 1973. – № 26 (1). – Р. 1–25.

Feinberg R.M. The effects of foreign exchange movements on US domestic prices / R.M. Feinberg // The Review of Economics and Statistics. – 1989. – № 71 (3). – Р. 505–511.

Flood E. On the measurement of operating exposure to exchange rates: A conceptual approach / E.Flood, D.R. Lessard // Financial Management. – 1986. – № 15 (1). – Р. 25–36.

Goedhart M. Getting a better handle on currency risk / M.Goedhart, T.Koller, W.Rehm // McKinsey & Company. – 2015 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.mckinsey.com.

Google Фінанси : офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.google.com/finance/quote/EUR-UAH?sa=X&ved=2ahUKEwjxzK-cg6JAxVKCBAIHTbhCMoQmY0JegQIIRAn&window=5Y.

Lagu Y. Exchange Rate Fluctuation and Management of Foreign Donor-Funded Program Budget / Y.Lagu // Texila International Journal of Management. – 2023. – № 9 (1). – Р. 45–52 [Electronic resource]. – Access mode : https://texilajournal.com.

Sokhanvar A. Commodity price shocks related to the war in Ukraine and exchange rates of commodity exporters and importers / A.Sokhanvar, E.Bouri // Borsa Istanbul Review. – 2023. – № 23 (3). – Р. 245–259. DOI: 10.1016/j.bir.2023.01.004.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Жиглей, І. В. (2024). Вплив валютних коливань на формування бюджету маркетингових витрат під час здійснення імпортних операцій. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу, (3(59), 3–8. https://doi.org/10.26642/pbo-2024-3(59)-3-8

Номер

Розділ

ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ