ІТ-послуга: поняття та види для облікових цілей

Автор(и)

  • Ірина Валеріївна Замула Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-6075-095X
  • Людмила Віталіївна Чижевська Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-0361-3529
  • Ірина Леонідівна Грабчук Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-3664-7765

DOI:

https://doi.org/10.26642/pbo-2021-2(49)-29-33

Ключові слова:

ІТ-послуга, ІТ-продукт, інформаційні технології, облік

Анотація

Забезпечення ефективного управління ІТ-послугами вимагає чітко визначеної термінології, проте серед науковців відсутня єдність у цьому питанні. Мета статті полягає у розкритті сутності, основних характеристик та видів ІТ-послуг, які впливають на їх облікове відображення. Для досягнення поставленої мети було використано такі методи: аналіз та синтез, логічне узагальнення, порівняльне зіставлення, графічний метод. На основі аналізу наукових праць, в яких порушувалися питання трактування ІТ-послуг, визначено ключові характеристики цього поняття. Розкриття сутності ІТ-послуг неможливе без описання їх класифікації. У статті узагальнено види ІТ-послуг, що наводяться в працях вчених, та запропоновано здійснювати їх класифікацію за такими ознаками: спосіб надання (ІТ-консалтинг, ІТ-аутсорсинг, розробка програмного забезпечення, системна інтеграція), об’єкт надання (послуги, пов’язані з програмним забезпеченням, з технічним забезпеченням, з обробкою та зберіганням електронної інформації). Встановлено, що ІТ-послуга для цілей бухгалтерського обліку відповідає ознакам, притаманним як усім послугам, так і має свої специфічні. Перелік цих ознак був розширений та представлений таким чином: нематеріальність; невіддільність від джерела; нетиповість; отримання доходу у виконавця або понесення витрат; забезпечення корисного результату у споживача ІТ-послуг; наявність спеціального програмного та технічного забезпечення в отримувача послуг; невідчутність ІТ-послуги до моменту одержання отримувачем кінцевого варіанта ІТ-продукту; невизначеність якості ІТ-послуги до її реалізації; складність у розрахунку остаточної ціни. 

Посилання

Vikulova, A.O. and Savchuk, V.V. (2020), «Perspektyvy rozvytku IT-poslug v Ukrai'ni», Prychornomors'ki ekonomichni studii', Issue 51, pp. 27–32.

Golyd'bina, A.V. and Jazvins'ka, N.V. (2017), «Osoblyvosti suchasnogo rynku IT-poslug ta specyfika prosuvannja na n'omu», Ekonomichnyj visnyk Nacional'nogo tehnichnogo universytetu Ukrai'ny «Kyi'vs'kyj politehnichnyj instytut», No. 14, pp. 291–298.

«Zvit’2021 pro stan rynku IT-poslug v Ukrai'ni vid Beetroot», (2021), [Online], available at: https://itukraine.org.ua/report%E2%80%992021-on-the-state-of-the-it-services-market-in-ukraine-from-beetroot.html

Macuk, Z. (2020), «IT-posluga jak ekonomichna kategorija», Ekonomichnyj visnyk, Serija Finansy, oblik, opodatkuvannja, No. 4, pp. 127–135, doi: 10.33244/2617-5932.4.2020.127-135.

Obukhova, A.A. (2013), «Modeli i varianty okazaniya IT-uslug dlya malogo biznesa», Vestnik ZabGU, No. 9, [Online], available at: https://cyberleninka.ru/article/n/modeli-i-varianty-okazaniya-it-uslug-dlya-malogo-biznesa-1

Perelik osnovnyh IT-poslug, jaki nadajut'sja strukturnymy pidrozdilamy dyrekcii' z informacijnyh tehnologij DP MA «Boryspil'», [Online], available at: https://kbp.aero/wp-content/uploads/2017/07/IT-services.pdf

Polyakova, N.V. and Obukhova, A.A. (2013), «Issledovanie protsessa proizvodstva IT-uslugi», Izvestiya BGU, No. 6, [Online], available at: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovanie-protsessa-proizvodstva-it-uslugi

Polyakova, N.V., Polyakov, V.V. and Obukhova, A.A. (2013), «IT-usluga: opredelenie, svoistva, struktura», Izvestiya BGU, No. 5, [Online], available at: https://cyberleninka.ru/article/n/it-usluga-opredelenie-svoystva-struktura

Himi, А., Bahsani, S. and Semma, A. (2011), «The IT Service Management according to the ITIL framework applied to the enterprise value chain», International Journal of Computer Science, Vol. 8, Issue 3, No. 2, [Online], available at: https://www.researchgate.net/publication/266071548_The_IT_Service_Management_according_to_the_ITIL_framework_applied_to_the_enterprise_value_chain

Lagovska, O., Loskorikh, G., Stoika, N. et al. (2020), «Method of structuring business model and mathematical model of DSS of IT companies», Financial and credit activity: problems of theory and practice, No. 2 (33), рр. 306–313.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-14

Як цитувати

Замула , І. В., Чижевська , Л. В., & Грабчук , І. Л. (2021). ІТ-послуга: поняття та види для облікових цілей. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу, (2(49), 29–33. https://doi.org/10.26642/pbo-2021-2(49)-29-33

Номер

Розділ

ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ